söndag 29 april 2012

Tillbaks på webben :)

Selam aleyküm!

En god nyhet: nu har jag internet för lång tid framöver - så vi kan höras oftare! Tog beslutet att stanna hos Tania för jag insåg svårigheten i att följa dershanets program samtidigt som jag ska slutföra certifikatet för att bli EFL-lärare. Så nu kommer jag att bo i centrala Ankara med internet i huset och istället åka ut till dershanet när jag har möjlighet och ibland stanna en eller två veckor. Imorrn åker jag dit för att hälsa på och följa med på piknik på tisdag. Ska bli så roligt att träffa dem alla! Och jag har sååå längtat efter Risale så det ska bli underbart att få vara med på föreläsningar och läsa böckerna igen.

Idag var det upptäckardag i gamla Ankara. Vi träffade Nuray, en vän till Tania i Ulus och promenerade vidare upp till gamla stan och slottsborgen. Det var rekordvarmt! Tania berättade att vid den här tiden förra året var det kallt i Ankara så hon var också förvånad över värmeböljan. Men vi tog oss mödosamt uppför alla trappstegen till borgen där det är en fantastisk utsikt över hela staden. Där fick vi kontakt med två muslimska tjejer som blev nyfikna på vår diskussion om en av surorna (Ihlas) i Koranen. Senare när jag gick för att be upptäckte jag och tjejerna samtidigt att den var stängd och de erbjöd sig att visa mig ett annat "mescid" (bönerum). På vägen ställde de en massa frågor för som jag nämnt tidigare är det ju väldigt exotiskt med en muslim så långt ifrån som Sverige. När vi skulle skiljas bytte vi nummer och de ville så gärna träffas eller hjälpa mig om jag behövde något. Mashallah! Så enkelt det kan vara ibland att skapa nya kontakter..

Annat nytt på fronten är att jag och min TEFL-instruktör fortsatt maila varandra om Islam. Det visade sig att hon har vänner inom Gülen-rörelsen. Gülen var en man som anslöt sig till Nurcu-rörelsen (det som jag studerar alltså) så hon kände väl till vad dershane och medrese var för något. En av hennes väninnor var i USA just nu för att ta hand om sin dotters barn och hennes man är en imam från Ankara. Ja ni.. världen är inte så stor.. Nu ska jag packa lite för morgondagen. Men vi hörs snart igen för nu är jag ju "inloggad" i världen igen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar