torsdag 3 maj 2012

Begreppet "tid"

Salam i natten..

Jag satt precis och gick igenom alla inlägg i bloggen och inser vilken utveckling den andliga resan tagit. För tre månader sedan kunde jag skriva helt enkelt att "jag missade fredagsbönen, men det kommer flera". Idag känner jag en djupare respekt för att det faktiskt inte är helt säkert att det gör det. Den där enkla meningen säger allt om hur jag uppfattade tid och världen omkring mig innan alla nya insikter på dershanet. Vi är så vana att planera framtiden och rusa fram i livet att när vi lägger oss på kvällen somnar vi med den 100 %-iga känslan att självklart vakna imorgon. Att solen absolut kommer att gå upp nästa dag, precis som vanligt. Men när man lär sig mer om Islam förändras det där begreppet och det gör att hela ens livsåskådning förändras. För i och med den insikten blev jag mer tacksam och rädd om ögonblicket. Det är ju vi som skapar mätinstrument för allt här på jorden och så har vi ju också skapat ett sätt att mäta tid. Genom det kommer uttryck som igår, förra året, nästa fredag osv. Allt för att vi ska kunna klara våra liv mycket enklare här på jorden förstås. Men inom Islam säger man att det inte finns något förflutet eller någon framtid, endast nuet existerar. Vi behöver självklart ett sätt att mäta tiden och något att rätta oss efter i vårt jordliga liv men enligt Allah finns inte dessa begreppen. Eftersom Han är Evig finns Han ständigt närvarande i alla ting, från minsta atom till universums galaxer, vare sig vi vänder oss mot eller ifrån Honom. Det är så stort när man tänker på det och det här med tidsbegreppet är något otroligt svårt att ta till sig har jag märkt. I alla fall upplever jag det så. Det gäller att förflytta sinnet så otroligt många dimensioner högre än jorden och det krävs verkligen tålamod och träning. Men det härliga är att vakna på morgonen till Fajr-bönen och känna tacksamhet för att man fick vakna till just denna dag. För just den dagen är en helt ny värld med helt nya möjligheter att göra gott. Elhamdülillah och godnatt..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar